4.12.2022

Joulun yksinäisyys voi olla musertavaa

Joulunaika ei ole kaikille meille pelkästään ilon ja yhdessäolon aikaa. Moni ikäihminen viettää joulunpyhät yksin. Yksinäisyys on Suomessa yleistä. Noin joka kymmenes suomalainen kokee tahatonta yksinäisyyttä jatkuvasti. Yksinäisyys on vaikeaa joka päivä mutta joulun aika nostaa tunteet vielä herkemmin pintaan. Joulun aika korostaa yhdessäoloa, perheiden yhteistä ajanviettoa.

Eläkeliiton mukaan ikäihmisen yksinäisyyteen liittyy usein jokin elämäntapahtuma tai muutos. Se voi olla muutto, puolison menetys, avioero, oma sairaus tai eläkkeelle jääminen. Yksinäisyyttä ei voi aina poistaa, mutta pienellä teolla voi ilahduttaa yksinäistä. KD Naiset on huolissaan yksinäisistä ikäihmisistä ja haastaa jokaisen suomalaisen mukaan muistamaan omaa lähellä asuvaa ikäihmistä. Huomioi häntä kahvipaketilla, suklaarasialla, pienellä joulukukalla tai aineettomalla lahjalla kuten kävelylenkillä tai antamalla juttuseuraa. Joskus pelkkä ystävällinen hymy ja hyvän joulun toivotus voi lämmittää suuresti ja vähentää yksinäisyydestä johtuvaa pahaa oloa.

Jokainen meistä voi olla välittävä lähimmäinen.