Yksinelävien taloudellinen niukkuus huolestuttaa

KD Naisten liittohallituksen kannanotto 19.3.2022

KD Naiset on huolissaan yksinelävien taloudellisesta tilanteesta. Korona-aika on kurittanut monia perheitä ja talouksia ympäri Suomen. Lomautukset, irtisanomiset ja yrittämisen ongelmat lisäsivät monessa perheessä taloudellista niukkuutta. Se vaikutti myös yksinelävien tilanteeseen kun kaikki asumisen kulut, ruoka ja muut laskut maksettiin vain yhdestä palkasta tai eläkkeestä. Erityisen hankalaksi tilanne on muodostunut niiden yksinelävien joukossa joissa taloudellinen niukkuus oli olemassa jo ennen pandemiaa. Olemme saaneet kuulla ahdingossa elävien henkilöiden puolittavan lääkeannoksensa tai ottavansa ne vain joka toinen päivä ja jonottavansa ruokaa ruoka-avusta.

Nykyiset uutisoinnit ruuan hinnan, sähkön ja liikkumisen kallistumisesta, aiheuttavat suurta huolta meissä KD Naisissa. Miten voimme helpottaa yksinelävien tilanteita?

Ratkaisu ei voi olla vain toimeentulo-tai erityistoimeentulotuen tai asumistuen lisääminen. Meidän pitää pystyä ratkomaan ruuan ja asumisen hintojen nousuun vaikuttavia tekijöitä ja pitämään palvelut ihmisten lähellä. Maatalouden tukemiseen on saatava kriisipaketti. Kd puolue on sellaisen jo tehnyt ja esittänyt hallitukselle sen käyttöönottoa. Myös kolmannen sektorin toimijoiden tukeen tulee saada valtiolta korotuksia, päinvastoin kuin nyt on tehty. Eri järjestöt ja seurakunnat ovat tehneet loistavaa työtä ihmisten auttamiseksi. Apua tarvitaan nyt ja valitettavasti myös tulevaisuudessa.

KD -lehden artikkeli luettavissa verkkolehdestä